Spadek liczby obsłużonych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Spadek liczby obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Spadek liczby obsłużonych kontenerów w Gdyńskim PorciePort w Gdyni z uwagi na bardzo blisko położony port DTC nie ma łatwego zadania. W szczególności że konkurent z sąsiedztwa postawił bardzo wysoko poprzeczkę, w ciągu ostatniego czasu wiele zainwestował, i spowodowało to wszystko, że pewna grupa klientów zdecydowała się na zmianę. Taką sytuację doskonale pokazują liczby. W ubiegłym roku w terminalu BCT przeładowano o 120 tysięcy mniej typowych kontenerów w nawiązaniu do minionego roku, co daje w rezultacie blisko 25 procent spadków. Duże spadki miał także drugi terminal w Gdyni, w nim z kolei poziom ten wynosił niecałe dwanaście procent. Bardzo dobrze więc widać, że Gdynia jak na razie zostaje nieco z tyłu w porównaniu z nieodległym Gdańskiem. Podczas minionego roku kilku większych armatorów zaczęło współpracować z DCT, także kolejni przewoźnicy którzy rozpoczynają transporty do naszego kraju raczej będą wybierać Gdańsk. Wszyscy wiedzą, że istnieje cały czas konkurencja, zwłaszcza jeżeli porty praktycznie sąsiadują, ale zaczynają się pojawiać głosy o tym, że taka sytuacja nie jest zdrowa.

Spore znaczenie na obecną sytuację Portu Gdyńskiego mają spóźnione projekty powalające na obsługę największych statków. W chwili obecnej nie zwiększono głębokości kanału, co przyczynia się do tego, że będzie niemożliwe przyjmowanie najdłuższych kontenerowców, mimo że portowa infrastruktura na to pozwala. To był podstawowy powód przejścia grupy największych przewoźników do portu w Gdańsku, ponieważ ich jednostki po prostu nie dawały rady dopływać do portu ze względu na zbyt płytkie trasy. Oprócz tego na taki stan rzeczy nałożył się krach tranzytowy z Rosją i spowolnienie gospodarcze w Chinach, i koniec końców statystyki nie były najlepsze. Władze portu mają nadzieję, że kolejny rok przyniesie poprawę sytuacji. Udało się bowiem dokończyć kilka trwających od trzech lat inwestycji, jakie miały przygotować terminale do bezpośredniej obsługi dużych jednostek. Znaczącemu modernizacji oraz powiększeniu uległ park maszynowy, znacznie unowocześniono też place do składowania i zaprojektowano odpowiednie programy informatyczne pomagające w zarządzaniu całym portem.